خانه / آيين نامه , دستورالعمل و اطلاعيه / ماده ۷ ایین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی(تکماده)

ماده ۷ ایین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی(تکماده)

در خصوص نگارش جدید و نحوه استفاده از ماده ۷ ایین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی(تکماده) موارد ذیل جهت آگاهی به اطلاع رسانده می شود.

الف) دانش آموزانی که در ارزشیابی شهریور ماه حداکثر در دوماده درسی (به استثنای ریاضی و فارسی) به سطح پیشرفت قابل قبول نرسند و نیاز به تلاش بیشتر کسب کنند با استفاده از تبصره ۱ ماده ۷ قبول شناخته می شوند.

ب) دانش آموزانی که در ارزشیابی شهریور ماه در بیش از دوماده درسی (به استثنای ریاضی و فارسی)به سطح پیشرفت قابل قبول نرسند و نیاز به تلاش بیشتر کسب کنند با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ قبول شناخته می شوند.

تذکر: تبصره ۲ ماده ۷ یعنی صدور مجوز قبولی توسط شورای مدرسه (تشکیل جلسه با حضور والدین و معلم مربوط و رأی موافق اکثریت اعضای شورا وتنظیم صورتجلسه شورا در این خصوص) نگهداری یک نسخه آن در پرونده تحصیلی دانش آموز و ثبت شماره مجوز در سیستم اطلاعات دانش آموزی

تذکر۲: در استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ محدودیت تعداد درس وجود ندارد و می تواند شامل همه دروس نیز بشود (به استثنای ریاضی و فارسی)

ج) در دروس فارسی و ریاضی فقط با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ امکان قبولی وجود دارد آن هم فقط در یک درس(یا ریاضی یا فارسی)

به کلامی دیگر چنانچه دانش آموزی در ارزشیابی شهریور ماه فقط از درس فارسی یا فقط از درس ریاضی(در واقع فقط از یک عنوان درسی) سطح پیشرفت قابل قبول را کسب نکرد(نیاز به تلاش بیشتر) فقط با صدور مجوز شورای مدرسه می تواند قبول شود (تبصره ۲ ماده ۷) و اگر از هر دو ماده درسی ریاضی و فارسی سطح پیشرفت قابل قبول را کسب نکرد (نیاز به تلاش بیشتر) تکرار پایه خواهد شد.

مثال :

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده.

 نتیجه: با استفاده از تبصره ۱ ماده ۷ قبول

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور در دروس ریاضی،علوم تجربی ،تعلیمات اجتماعی، هدیه های آسمانی، تفکر و پژوهش و هنر سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده

نتیجه: با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ قبول

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور فقط در درس ریاضی سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده

نتیجه: با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ قبول

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور در دروس ریاضی و فارسی سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده

نتیجه: تکرار پایه

د) شورای مدرسه در صدور مجوز استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ مخیر بوده و شورا می تواند پس از تشکیل، به استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ رأی منفی بدهد

ه) طبق تبصره ۳ ماده ۷ استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ حداکثر دو بار و به صورت غیر متوالی میسر است یعنی اگر مثلاً دانش آموزی در پایه دوم ابتدایی با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ به پایه بالاتر ارتقا پیدا کرد، دیگر در پایه سوم نمی تواند با استفاده از آن به پایه چهارم ارتقا پیدا کند و چنانچه در پایه سوم نیز با مشکل مشابه پایه دوم مواجه بود تکرار پایه خواهد شد و همچنین اگر برای بار دوم هنگام ارتقا از پایه چهارم به پنجم از تبصره مذکور استفاده نمود دیگر در هیچیک از پایه های بعدی دوره ابتدایی استفاده از آن برای وی مجاز نخواهد بود.

درباره ی مديريت

همچنین ببینید

فرایند تطبیق سوابق تحصیلی به نظام آموزشی جدید

برای تطبیق سوابق تحصیلی از نظام های آموزشی قبلی به نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ باید ...

۴۵ دیدگاه

  1. فرزندانمان ومسئولین فردای این انقلاب را بی سواد بار نیاوریم . درمان آنهم تکرارپایه است تا سواد دانشآموز تقویت شود.

    • باسلام ،تکرار پایه دانش آموز را سواد دار بار نمی آورد،بلکه اورا سرخورده وبی اعتماد میکند.آموزش صحیح ،دانش آموز راباسواد می کند.باتشکر

  2. سید مصطفی نیک راد

    دادن نمره خیلی خوب به دانش آموزی که در حد نیاز به تلاش بیشتر است به نوعی خیانت در حق این دانش آموز و والدینش می باشد. چرا که اولیا از همه جا بی اطلاع هستند و خود دانش آموز به دلیل اینکه تمام نمراتش خیلی خوب است دچار نوعی غرور کذب شده و دیگر به مطالعه نمی پردازد ودر جواب اولیا که به او می گویند مطالعه کن، می گوید تمام نمرات من خیلی خوب است وهمه چیز را بلدم.بیایید حق را به آنها بدهیم و حق دیگران را ضایع نکنیم.چرا جامعه ما را باید یک عده بی سواد در آینده اداره کنند.

    • زیبا اخروی

      باسلام.اگر معلمی چنین کاری کرده باشد حکمش چیست

      • خودم معلمممممممممممممم

        باید فوری اعدام شود تا دانش آموزان بی سواد نشوند و مایه ی عبرتی برای سایرین باشد… البته شوخی کردم هاهاهاهاها … می توانند براش حکم ابد بزنند… اگر هم هیچ راهی پیدا نشد می تونند آزادش کنند تا سطح بی سوادی بچه ها بالاتر رود…

  3. با عرض سلام و ادب
    آیا استفاده از خودکار قرمز برای تصحیح کردن در مقطع ابتدایی مجاز هست یا خیر؟
    و برگه امتحانی دانش آموز ابتدایی با چه تعداد سوال درست و غلط بر اساس ارزشیابی توصیفی نمره گذاری میشود؟

    • با سلام
      تصحیح اول با خودکار قرمز تحصیح دوم با خودکار سبز و تصحیح سوم با رنگی مخالف رنگ پاسخ های نوشته شده.
      در خصوص تبدیل ارزشیابی نمره ای به توصیفی به نظر آموزگار بستگی دارد. می توان نمرات بین ۱۷ تا ۲۰ را خیلی خوب و بین ۱۴تا ۱۷ را خوب و ۱۰ تا ۱۴ را قابل قبول و زیر ۱۰ را نیاز به تلاش بیشتر در نظر گرفت

    • باسلام،بیشتر آزمون های ابتدایی عملکردی بایک یا دوسوال باتوصیف حدود انتظارات عملکرد دانش آموز می باشد.

  4. با سلام. بنده آموزگار مدرسه ای روستایی در یکی از شهر های روستایی هستم. با توجه به اینکه دانش اموزی غیبت های مکرر و غیر موجه(بیش از ده روز در ماه)داشته و در آزمون خرداد شرکت نداشته و شهریور هم حضور پیدا نکرده،آیا بازخورد معلم که تشخیص تکرار پایه را داده است بدون هماهنگی معلم از طرف اداره ی مربوطه قابل تغییر و قبولی است؟آیا این یک فاجعه ی بزرگ در جامعه ی معلمین نیست؟!

    • با سلام
      همانطور که در فرم الف مشخص است ارزشیابی و توصیف وضعیت تحصیلی دانش آموز با آموزگار می باشد که پس از تکمیل ،این فرم به روئیت و تایید اولیائ دانش آموز می رسد.اولیائ دانش آموز می توانند در استفاده از ماده ۷ اعمال نظر کنند.پس از ثبت ارزشیابی در سیستم و صدور کارنامه (فرم ب ) و تایید آن توسط آموزگار ، معاونت و مدیریت مدرسه ،هرگونه تغییر در سوابق تحصیلی دانش آموز باید با تایید شورای مدرسه و مجوز اداره صورت گیرد.

    • طبق ماده ۱۹آیین نامه دانش آموزی کمتراز۸۰ درصدروزهای آموزشی رادرمدرسه حضور نداشته باشد.شورای مدرسه تعیین می کند.اگر کمتر از۵۰دصدروزهای آموزشی باشدکمیسیون خاص اداره تصمیم گیری می کند.

  5. محمد امین

    باسلام اگر دانش آموزی در درس ریاضی نمره
    ۱۴/۵چه آورده باشد نمره اش به شیوه توصیفی چه عبارتی می شود ؟ باتشکر فراوان

    • با سلام
      بستگی به نظر آموزگار دارد.
      در مقطع ابتدایی ارزیابی دانش آموزان به طور مستمر انجام گرفته و وضعیت آن به شیوه توصیفی ثبت می گردد.آزمون نمره ای جزئی ازین ارزیابی هستند. برای نمرات بین ۱۷ تا ۲۰ می توان خیلی خوب و برای ۱۴ تا ۱۷ می توان خوب و برای ۱۰ تا ۱۴ قابل قبول و برای زیر ۱۰ نیاز به تلاش در نظر گرفت.

  6. سلام…نمره نیاز به تلاش در امتحانات پایان ترم به منظور رد شدن از درس مورد نظر است؟؟میشه یه مقدار اطلاعات بدین

    • با سلام
      یعنی با توجه به نظر آموزگار دانش آموز به حداقل اهداف مورد در آن درس تا پایان نوبت دست پیدا نکرده است.

  7. سلام وخسته نباشید.برای دانش اموز پایه ی سوم ابتدایی که نیاز به تلاش بیشتر بود. وامتحانات مستمر خرداد هم انجام داده.معلم گفته دوباره باید شهریور امتحان بده؟ بنظرتون دخترم مردود میشود؟ ریاضی و فارسی فقط ظعیف هست؟

    • با سلام
      با توجه به ایین نامه موجود باید در این دو درس شرایط قبولی کسب کند و در صورتی که یکی از این دو درس (ریاضی و فارسی) را قبول نشود با درخواست ولی می تواند به پایه بالاتر برود.

  8. سلام وخسته نباشید.ایا دانش اموزی که پایه سوم ابتدایی ونیاز به تلاش بیشترهه. دوباره باید امتحان شهریور بدهد؟

  9. با سلام برای شرکت در امتحانات شهریور ماه چه زمانی باید درخواست داد؟

  10. با سلام
    ما شهریور ماه سال گذشته به خارج از کشور مهاجرت کردیم. الان قصد بازگشت به ایران را داریم و احتمالا تا اواخر خرداد به ایران برمی گردیم. دخترم چهارم ابتدائی را در ایران خوانده است و اگر مهاجرت نکرده بودیم سال تحصیلی آینده در مقطع ششم ابتدایی ادامه می داد.
    سوال بنده این هست که می شود این عقب ماندگی را جبران کرد طوری که دخترم سال تحصیلی جدید در مقطع ششم ابتدایی ادامه بدهد؟
    اگر چنین راهی وجود دارد راهنمایی بفرمایید و آیا در این صورت از تبصره های مربوط به تکماده میشود استفاده کرد؟
    با تشکر

  11. سلام دخترم کلاس چهارم دبستان است از درس ریاضی نیاز به تلاش گرفته .قرار شد تا ۳۱تیرماه مجددا دوباره امتحان بگیرن میخواستم بپرسم اگه در امتحان دوباره نیاز به تلاش بگیره آیا مردود میشود یا خیر یا معلم میتواند دخترم را مردود کند واجازه نده به کلاس بالاتر برود

    • با سلام
      اگر در درس فارسی نیاز به تلاش بیشتر نگرفته باشد و قبول شده باشد با رضایت کتبی ولی دانش آموز می تواند به پایه بالاتر برود.

  12. با سلام.
    من معلم هستم و به دو دانش آموزم نمرات نیاز به تلاش داده ام. اگر در کلاس های طرح مداخله شرکت نکنم و فقط شهریور ماه از آنها امتحان مجدد بگیرم، از لحاظ قانونی مدرسه و اداره می توانند چ حکمی بدهند؟ غیبت یا کسری حقوق یا…؟؟؟

  13. با سلام آیا این قوانین مثلا تبصره ٢ماده ٧برای اول ابتدایی هم صدق میکند؟

  14. با سلام آیا امکان این وجود دارد که دانش آموز کلاس اول امتحان شهریور ماه را در مدرسه ای غیر از مدرسه محل تحصیل بدهد؟

    • باسلام
      منتقل نمی تواند بشود اما با هماهنگی اداره و مدارس می تواند به مدرسه مقصد مهمان شود.

      • باسلام برای مهمان شدن در شهریور ماه اول ابتدایی اگر امکان دارد شرایط را برایم بگویید و اینکه درخواست را باید از کجا شروع کنم

        • با سلام
          ۱- ارائه درخواست کتبی ولی دانش آموز به مدرسه مبدائ
          ۲- تنظیم نامه در خواست مدرسه جهت معرفی به اداره و مدرسه مقصد با پیوست کپی فرم الف و ب تطبیق برابر اصل ( فرم ب با عکس واضح )
          ۳- پاراف نامه توسط اداره برای مدرسه مقصد (دولتی )
          ۴- ارزشیابی توسط مدرسه مقصد در شهریورماه
          ۵- ارسال ارزشیابی در قالب یک نامه ( مشابه فرم الف ) به اداره در جواب نامه مدرسه مقصد
          ۶- ثبت ارزشیابی و صدور مدارک تحصیلی در مدرسه مبدائ

  15. با سلام برای مهمان به جهت امتحانات شهریور ماه آیا حتما مدرسه مقصد دولتی باشد؟با تشکر از پاسخگویی شما

  16. باسلام خدمت شما دخترمان کلاس چهارم هست کلا تو مدرسه ۴ تا کلاس چهارم بود که فقط کلاس اینا و ۶ تا دانش آموز تکرار پایه شدن فارسی قابل قبول ولی ریاضی نیاز به تلاش بیشتر.. وقتی با سایرمادرها به مدیر گفتیم مگه میشه فقط یه کلاس اینجوری باشه پرونده دخترمو داد دستم به نظرتون چیکار کنم خواهش میکنم کمکم کنین

    • با سلام
      ارزشیابی دانش آموز در دوره ابتدایی به صورت توصیفی و توسط آموزگار انجام می شود. با آموزگار صحبت کنین و دلایل ضعف دانش آموز را بر اساس آنچه که در فرم الف نوشته شده است بررسی کنید. اگر مطمئن هستید که شرایط ارتقائ به پایه بالاتر را دارد درخواست کتبی به شورای مدرسه بدهید تا مجوز استفاده از تبصره ۲ را در سیستم ثبت نمایند.

  17. درود برشما،اگر دانش آموزی در آزمونهای شهریور مردود شود نیاز به تکمیل صورتجلسه خاصی دارد یا همان فرمهای معمول کفایت دارند؟

    • با سلام
      فرم الف به امضائ اولیائ برسد. در خصوص استفاده از این ماده و تبصره به ولی و دانش آموز اطلاع رسانی شده و صورت استفاده از ای این تبصره حتما درخواست ولی گرفته شده و ضمیمه رای شورای مدرسه گردد.

  18. سلام امکان تجدید پایه در پایه ی ششم در چه حالتی امکان پذیره؟
    و معلم ما از نمره ی ۱۸.۵ به بعد رو خیلی خوب و از این نمیره به پایین خوب و….همین حالت به پایین رو واسه کارنانه انتخاب میکنه این مجازه؟

    • با سلام
      در صورت عدم قبولی در دروس فارسی و ریاضی دانش آموز باید پایه را تکرار نماید.
      ابن مطلب را مطالعه نمایید.

      ثبت ارزشیابی باید براساس آیین نامه و در طول سال تحصیلی از نحوه فعالیت دانش آموز در سر کلاس , آزمونک و … انجام بگیرد.بارم سوالات آزمون نهایی نیز باید براساس خیلی خوب خوب قابل قبول و نیاز به تلاش بیشتر باشد.

  19. سلام پسرمن پایه سوم ابتدایی هست و به هیچ عنوان تمایلی به خواندن دروس بصورت آنلاین ندارد واصلا برنامه شاد وآموزشهای تلویزیون را تعقیب نمیکند واقعا موندم که چکار کنم(البته برخی مشکلات خانوادگی هم باعث اختلال در رفتارش شده) الان سه ماه از شروع مدارس گذشته ولی پسرمن فقط چند تا مشق اونم بزور نوشته آیا من میتونم سال بعد هم بخاطر ضعیف نشدن پایه اش دوباره درهمین پایه ثبت نامش کنم

    • با سلام
      مشکل را با مدیر مدرسه مطرح کنید.
      اگر با مشاوره کادر مدرسه و اداره همچنان کیفیت یادگیری چندان مطلوب نبود و دانش آمز در دو درس ریاضی و فارسی نمره قبولی کسب نکرد سال بعد همان پایه را تکرار خواهد کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *