ماده ۷ ایین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی(تکماده)

در خصوص نگارش جدید و نحوه استفاده از ماده ۷ ایین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی(تکماده) موارد ذیل جهت آگاهی به اطلاع رسانده می شود.

الف) دانش آموزانی که در ارزشیابی شهریور ماه حداکثر در دوماده درسی (به استثنای ریاضی و فارسی) به سطح پیشرفت قابل قبول نرسند و نیاز به تلاش بیشتر کسب کنند با استفاده از تبصره ۱ ماده ۷ قبول شناخته می شوند.

ب) دانش آموزانی که در ارزشیابی شهریور ماه در بیش از دوماده درسی (به استثنای ریاضی و فارسی)به سطح پیشرفت قابل قبول نرسند و نیاز به تلاش بیشتر کسب کنند با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ قبول شناخته می شوند.

تذکر: تبصره ۲ ماده ۷ یعنی صدور مجوز قبولی توسط شورای مدرسه (تشکیل جلسه با حضور والدین و معلم مربوط و رأی موافق اکثریت اعضای شورا وتنظیم صورتجلسه شورا در این خصوص) نگهداری یک نسخه آن در پرونده تحصیلی دانش آموز و ثبت شماره مجوز در سیستم اطلاعات دانش آموزی

تذکر۲: در استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ محدودیت تعداد درس وجود ندارد و می تواند شامل همه دروس نیز بشود (به استثنای ریاضی و فارسی)

ج) در دروس فارسی و ریاضی فقط با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ امکان قبولی وجود دارد آن هم فقط در یک درس(یا ریاضی یا فارسی)

به کلامی دیگر چنانچه دانش آموزی در ارزشیابی شهریور ماه فقط از درس فارسی یا فقط از درس ریاضی(در واقع فقط از یک عنوان درسی) سطح پیشرفت قابل قبول را کسب نکرد(نیاز به تلاش بیشتر) فقط با صدور مجوز شورای مدرسه می تواند قبول شود (تبصره ۲ ماده ۷) و اگر از هر دو ماده درسی ریاضی و فارسی سطح پیشرفت قابل قبول را کسب نکرد (نیاز به تلاش بیشتر) تکرار پایه خواهد شد.

مثال :

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده.

 نتیجه: با استفاده از تبصره ۱ ماده ۷ قبول

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور در دروس ریاضی،علوم تجربی ،تعلیمات اجتماعی، هدیه های آسمانی، تفکر و پژوهش و هنر سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده

نتیجه: با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ قبول

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور فقط در درس ریاضی سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده

نتیجه: با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ قبول

  • دانش آموزی درارزشیابی شهریور در دروس ریاضی و فارسی سطح پیشرفت نیاز به تلاش بیشتر راکسب نموده

نتیجه: تکرار پایه

د) شورای مدرسه در صدور مجوز استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ مخیر بوده و شورا می تواند پس از تشکیل، به استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ رأی منفی بدهد

ه) طبق تبصره ۳ ماده ۷ استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ حداکثر دو بار و به صورت غیر متوالی میسر است یعنی اگر مثلاً دانش آموزی در پایه دوم ابتدایی با استفاده از تبصره ۲ ماده ۷ به پایه بالاتر ارتقا پیدا کرد، دیگر در پایه سوم نمی تواند با استفاده از آن به پایه چهارم ارتقا پیدا کند و چنانچه در پایه سوم نیز با مشکل مشابه پایه دوم مواجه بود تکرار پایه خواهد شد و همچنین اگر برای بار دوم هنگام ارتقا از پایه چهارم به پنجم از تبصره مذکور استفاده نمود دیگر در هیچیک از پایه های بعدی دوره ابتدایی استفاده از آن برای وی مجاز نخواهد بود.

13 ماده ۷ ایین نامه ارزشیابی توصیفی دوره ابتدایی(تکماده)

  1. تناوری گفت:

    فرزندانمان ومسئولین فردای این انقلاب را بی سواد بار نیاوریم . درمان آنهم تکرارپایه است تا سواد دانشآموز تقویت شود.

    • مجید گفت:

      باسلام ،تکرار پایه دانش آموز را سواد دار بار نمی آورد،بلکه اورا سرخورده وبی اعتماد میکند.آموزش صحیح ،دانش آموز راباسواد می کند.باتشکر

  2. سید مصطفی نیک راد گفت:

    دادن نمره خیلی خوب به دانش آموزی که در حد نیاز به تلاش بیشتر است به نوعی خیانت در حق این دانش آموز و والدینش می باشد. چرا که اولیا از همه جا بی اطلاع هستند و خود دانش آموز به دلیل اینکه تمام نمراتش خیلی خوب است دچار نوعی غرور کذب شده و دیگر به مطالعه نمی پردازد ودر جواب اولیا که به او می گویند مطالعه کن، می گوید تمام نمرات من خیلی خوب است وهمه چیز را بلدم.بیایید حق را به آنها بدهیم و حق دیگران را ضایع نکنیم.چرا جامعه ما را باید یک عده بی سواد در آینده اداره کنند.

    • زیبا اخروی گفت:

      باسلام.اگر معلمی چنین کاری کرده باشد حکمش چیست

      • خودم معلمممممممممممممم گفت:

        باید فوری اعدام شود تا دانش آموزان بی سواد نشوند و مایه ی عبرتی برای سایرین باشد… البته شوخی کردم هاهاهاهاها … می توانند براش حکم ابد بزنند… اگر هم هیچ راهی پیدا نشد می تونند آزادش کنند تا سطح بی سوادی بچه ها بالاتر رود…

  3. دیانتی گفت:

    با عرض سلام و ادب
    آیا استفاده از خودکار قرمز برای تصحیح کردن در مقطع ابتدایی مجاز هست یا خیر؟
    و برگه امتحانی دانش آموز ابتدایی با چه تعداد سوال درست و غلط بر اساس ارزشیابی توصیفی نمره گذاری میشود؟

    • مديريت گفت:

      با سلام
      تصحیح اول با خودکار قرمز تحصیح دوم با خودکار سبز و تصحیح سوم با رنگی مخالف رنگ پاسخ های نوشته شده.
      در خصوص تبدیل ارزشیابی نمره ای به توصیفی به نظر آموزگار بستگی دارد. می توان نمرات بین ۱۷ تا ۲۰ را خیلی خوب و بین ۱۴تا ۱۷ را خوب و ۱۰ تا ۱۴ را قابل قبول و زیر ۱۰ را نیاز به تلاش بیشتر در نظر گرفت

    • مجید گفت:

      باسلام،بیشتر آزمون های ابتدایی عملکردی بایک یا دوسوال باتوصیف حدود انتظارات عملکرد دانش آموز می باشد.

  4. معلمی گفت:

    با سلام. بنده آموزگار مدرسه ای روستایی در یکی از شهر های روستایی هستم. با توجه به اینکه دانش اموزی غیبت های مکرر و غیر موجه(بیش از ده روز در ماه)داشته و در آزمون خرداد شرکت نداشته و شهریور هم حضور پیدا نکرده،آیا بازخورد معلم که تشخیص تکرار پایه را داده است بدون هماهنگی معلم از طرف اداره ی مربوطه قابل تغییر و قبولی است؟آیا این یک فاجعه ی بزرگ در جامعه ی معلمین نیست؟!

    • مديريت گفت:

      با سلام
      همانطور که در فرم الف مشخص است ارزشیابی و توصیف وضعیت تحصیلی دانش آموز با آموزگار می باشد که پس از تکمیل ،این فرم به روئیت و تایید اولیائ دانش آموز می رسد.اولیائ دانش آموز می توانند در استفاده از ماده ۷ اعمال نظر کنند.پس از ثبت ارزشیابی در سیستم و صدور کارنامه (فرم ب ) و تایید آن توسط آموزگار ، معاونت و مدیریت مدرسه ،هرگونه تغییر در سوابق تحصیلی دانش آموز باید با تایید شورای مدرسه و مجوز اداره صورت گیرد.

    • مجید گفت:

      طبق ماده ۱۹آیین نامه دانش آموزی کمتراز۸۰ درصدروزهای آموزشی رادرمدرسه حضور نداشته باشد.شورای مدرسه تعیین می کند.اگر کمتر از۵۰دصدروزهای آموزشی باشدکمیسیون خاص اداره تصمیم گیری می کند.

  5. محمد امین گفت:

    باسلام اگر دانش آموزی در درس ریاضی نمره
    ۱۴/۵چه آورده باشد نمره اش به شیوه توصیفی چه عبارتی می شود ؟ باتشکر فراوان

    • مديريت گفت:

      با سلام
      بستگی به نظر آموزگار دارد.
      در مقطع ابتدایی ارزیابی دانش آموزان به طور مستمر انجام گرفته و وضعیت آن به شیوه توصیفی ثبت می گردد.آزمون نمره ای جزئی ازین ارزیابی هستند. برای نمرات بین ۱۷ تا ۲۰ می توان خیلی خوب و برای ۱۴ تا ۱۷ می توان خوب و برای ۱۰ تا ۱۴ قابل قبول و برای زیر ۱۰ نیاز به تلاش در نظر گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *