خانه / آيين نامه , دستورالعمل و اطلاعيه / آخرین تغییرات موجود در نگارش ۱۲٫۲ متوسطه (۹۳/۰۸/۰۳)

آخرین تغییرات موجود در نگارش ۱۲٫۲ متوسطه (۹۳/۰۸/۰۳)

نگارش ۱۲٫۲ برنامه دانا متوسطه به تاریخ ۹۳/۰۸/۰۳ با تغییرات زیر قابل دریافت می باشد:

  • رفع مشکلات ترتیب اسامی در لیستهای دبیر در ویندوز سون و بخش اصلاح حروف
  • سایر تغییرات:

۱ – در سیستم متمرکز منطقه ای در بخش عملیات فارغ التحصیلان در قسمت صدور برگ تاییدیه تحصیلی برای مدارس پیش دانشگاهی تغییراتی صورت گرفته که بر طبق آن میتوان برگه تاییدیه را بصورت گروهی و برای دسته ای از دانش آموزان انتخاب شده با ذکرعنوان سازمان درخواست کننده و تاریخ صدور نامه که این عبارات برای هر دانش آموز میتواند متفاوت هم باشد بصورت یکجا صادر نمود . اما علاوه بر این در این بخش صدور برگ تاییدیه بصورت مدرسه ای هنوز مانند گذشته وجود داشته و کار میکند.

۲ – چون هنوز نتوانسته ایم برای دوره ضمن سال در سال تحصیلی جاری برای استفاده از بخش پیش ثبت نام و عدم استفاده از پایگاه سناد به توافق برسیم لذا چاره ای جز فعال کردن مجدد بخش هایی مشابه با سال گذشته برای دریافت از سناد و سپس ثبت نام و یا ابطال ثبت نام باقی نمانده است . اما طبق توافق با دفتر فن آوری اطلاعات در این دوره تنها تغییری که برای دریافت فایل سناد در سیستم مدرسه رخ داده است بدین صورت است که از این به بعد سیستم مدرسه بجای دریافت دیسکت تولید شده از سوی پایگاه سناد با اجرای گزینه دریافت از سناد خود مستقیما به اطلاعات ثبت نام سال ۹۳ پایگاه سناد که بطور مرتب در سرور پایگاه متمرکز دانش آموزی بروز رسانی خواهد شد مراجعه و سوابق ثبت نامی مربوط به مدرسه را از روی آن دریافت خواهد کرد .ذکر نکات زیر ضروری است:

الف – هر مدرسه برای دریافت اطلاعات احتیاج به نام کاربری و کلمه عبور پایگاه دارد که توسط مسئول سیستم در منطقه قبلا به او داده شده است

ب – در مدارس پیش دانشگاهی چون کد مدارس پیش دانشگاهی در پایگاه سناد با سیستم های دانش آموزی متفاوت است لذا این دسته از مدارس برای دریافت اطلاعات در این بخش باید کد مدرسه ای که در سناد بعنوان مدرسه اصلی سه ساله متوسطه تعریف شده است را وارد نمایند . بدیهی است که در اینصورت نام کاربری و کلمه عبور مربوط به همان کد را هم باید درج نمایند نه کلمه عبور مدرسه پیش دانشگاهی موجود در سیستم دانای خود را

ج – پس از دریافت اطلاعات از سناد سیستم اقدام به بررسی آنها کرده و آنها را به گروه های زیر تقسیم بندی میکند . سپس سیستم دانش آموزان هر دسته را بصورت مجزا به کاربر مدرسه نمایش داده و در مورد دریافت و یا عدم دریافت آنها در سیستم مدرسه از او پرسش خواهد کرد و بر طبق دستور کاربر مدرسه اقدام مینماید :

– دسته اول دانش آموزانی که ورودی پایه اول متوسطه هستند . این دسته از دانش آموزان را میتوان بدون دغدغه در سیستم مدرسه دریافت نمود

– دسته دوم دانش آموزانی هستند که پایه اولی نیستند ولی چون سری و سریال شناسنامه و مشخصات فردی آنها با دانش آموزی که قبلا از سال های گذشته در سیستم مدرسه وجود دارد هم خوانی دارند یعنی اینها همان دانش آموزان قدیمی این مدرسه هستند و لذا دریافت مشخصات فردی آنها اشکالی در سیستم مدرسه ایجاد نخواهد کرد پس این دسته دوم را هم میتوان در سیستم دریافت نمود .

– دسته سوم کسانی هستند که وقتی ما از روی سری و سریال شناسنامه ارسالی از سناد برای آنها کد دانش آموزی میسازیم این کد در سیستم مدرسه پیدا نمیشود . بخشی از این دانش آموزان افراد انتقال آمده به این مدرسه هستند که طبیعتا از قبل در این مدرسه سابقه نداشته اند و لذا کد آنها هم یافت نشده است این دانش آموزان را مسئول سیستم مدرسه است که میتواند تشخیص بدهد .اگر در مورد یکی از این کد ها مسئول سیستم مدرسه چنین تشخیصی داد قاعدتا میتواند آنها رانیز بدون نگرانی در سیستم مدرسه دریافت دارد .اما کسانی هم هستند که اینها دانش آمورزان قدیمی همین مدرسه هستند ولی سری و سریال شناسنامه ارسالی آنها با کد دانش آموزی موجود در سیستم مدرسه همخوانی ندارد .در حالیکه معمولا از لحاظ سایر مشخصات فردی یکسان هستند . این دسته از دانش آموزان اگر در سیستم مدرسه دریافت شوند قطعا تولید کد تکراری برای دانش آموز خواهند کرد . لذا مسئولین سیستم در مدارس باید بطور جدی از دریافت این دسته از دانش آموزان ارسالی خودداری نمایند

– دسته چهارم کسانی هستند که از نظر کد دانش آموزی همخوانی با سیستم مدرسه دارند ولی از لحاظ مشخصات فردی ارسال شده با سیستم مدرسه متفاوت هستند . تشخیص دریافت و یا عدم دریافت این دسته از دانش آموزان ارسالی نیز بر عهده مسئوال سیستم مدرسه میباشد

د- در مورد دانش آموزان اتباع خارجی نظیر افاغنه مسئولین مدرسه دقت فرمایند که چون پایگاه سناد معمولا به این افراد در هر سال تحصیلی کد جدیدی را اختصاص میدهد و دریافت این کدها تولید دانش آموز تکراری در سیستم مدرسه خواهد کرد لذا از دریافت رکوردهای جدید این افراد در سیستم مدرسه اکیدا اجتناب نمایند

۳ – با پیگیری مرکز حراست وزارت آموزش و پرورش و دستور معاونت متوسطه و کاردانش و همچنین تایید مرکز سنجش وزارت آموزش و پرورش مقرر شده که برای جلوگیری از جعل مدارک تحصیلی نامعتبر اقدامات زیر در سیستم متوسطه دانش آموزی دانا صورت پذیرد :

الف – چون مواردی دیده شده است که افراد خاطی با نگارش های قدیمی سیستم دانا اقدام به ثبت سوابق تحصیلی سال های گذشته بدون اخذ مجوز از منطقه و سپس انتقال آن به یک مدرسه معتبر و دارای نگارش های جدید کرده و در آن مدرسه با استفاده از غفلت مدیر و معاونین مدرسه آن شخص را فارغ التحصیل مینمایند لذا مقرر شد اطلاع رسانی به مدارس صورت پذیرد مبنی بر اینکه نقل و انتقال اطلاعات به غیر از مسیر سرور پایگاه متمرکز دانش آموزی و از طریق تهیه فایل و ارسال آن با ابزار مختلف تا یکماه آینده از سیستم حذف خواهد شد .

ب – چون مواردی دیده شده است که افراد خاطی با درج سوابق تحصیلی بصورت تطبیقی در یک مدرسه و وارد نمودن ۲ یا ۳ درس عادی برای دانش آموز در یک مدرسه و با استفاده از غفلت مدیر و معاونین مدرسه آن دانش آموز را فارغ التحصیل مینمایند لذا مقرر شد تا قابلیت درج سوابق تطبیقی و معاف در سیستم های مدرسه ای حذف و در صورت لزوم این کار صرفا از طریق تعریف این دروس برای دانش آموز توسط مسئول سیستم در منطقه و در روی پایگاه متمرکز اطلاعاتی و سپس دریافت آن توسط سیستم مدرسه از روی سرور انجام پذیرد و خود کاربران سیستم های مدرسه ای اختیاری در درج و یا اصلاح این گونه از سوابق را نداشته باشند .

ج – چون مواردی دیده شده است که افراد خاطی برای ثبت سوابق تحصیلی جعلی از کد مدارس منحل شده استفاده کرده و سپس آن شخص را فارغ التحصیل اعلام مینمایند لذا مقرر شد که در پایگاه متمرکز دانش آموزی کد کاربری و کلمه عبور برای کلیه مدارسی که از طرف پایگاه بکفا بعنوان مدارس منحل شده در نظر گرفته شده اند حذف گردد تا دیگر کسی با این کدها نتواند به پایگاه مرکزی ارسال اطلاعات نماید . اگر در موردی اختلافی در این مورد بروز کرد پایگاه میتواند با مسئولیت مسئول سیستم در منطقه دوباره اقدام به ایجاد کلمه کاربری جدیدی برای آن مدارس بنماید

د – عطف به بند قبلی (بند ج) از این پس هر مدرسه پس از ارسال اطلاعات به پایگاه متمرکز دانش آموزی هنگامیکه تاییدیه ارسال این مدرسه را از سرور دریافت می کند سرور منحل بودن یا نبودن این مدرسه را به سیستم مدرسه اعلام خواهد کرد . اگر برای مدرسه ای سرور اعلام کرد که این مدرسه منحل شده است سیستم دانا دیگر اجازه کار با این کد مدرسه را نخواهد داد . در صورت بروز چنین مشکلی برای یک مدرسه مسئول سیستم مدرسه باید موضوع را با مسئول سیستم متوسطه در سطح منطقه مطرح کرده و مسئول سیستم منطقه ضمن رجوع به واحد بکفا و آمار منطقه خود مشکل منحل اعلام شدن این مدرسه را مرتفع کند . در این صورت مدرسه میتواند ضمن دریافت مجدد تاییدیه از سرور سیستم خود را دوباره راه اندازی نماید .

۴ – تابحال در سیستم های مدرسه ای مکرر دیده شده که برای یک دانش آموز بیش از یک کد دانش آموزی صادر شده و بیش از یک رکورد مشخصات فردی برای او در سیستم وجود دارد . از گذشته در بخش تسهیلات سیستم گزارشی وجود داشته است بنام “گزارش دانش آموزان با کد تکراری” مسئولین سیستم مدارس معمولا وقتی با یک کد تکراری مواجه میشوند ضن مراجعه به منطقه با کمک مسئول سیستم منطقه و با رمز مخصوص PowerUser میتوانستند یک دانش آموز را از سیستم مدرسه خود حذف نمایند .ولی همواره این طور بوده است که اگر یک کد دانش آموزی در سیستم مدرسه سابقه تحصیلی ندارد میشد آن کد و مشخصات فردی را در بخش “تعریف و اصلاح مشخصات دانش آموزان” از سیستم حذف نمود . حال اگر بتوانیم از بین ۲ کد تکراری برای یک دانش آموز سوابق تحصیلی از یک کد را عینا به کد دوم منتقل نماییم در اینصورت یکی از کدها بدون سابقه تحصیلی میشود و لذا پس از آن میتوان این کد تکراری را از سیستم مدرسه حذف نمود . در نگارش جاری امکاناتی برای انتقال سابقه یک دانش آموز از یک کد به کد دیگر در بخش “گزارش دانش آموزان با کد تکراری” به سیستم اضافه شده است . برای کار با این بخش کاربران سیستم ضمن اعمال دقت بسیار فراوان در انجام این عملیات جابجایی اطلاعات برای پیش گیری از بروز هرگونه خطای ناخواسته ابتدا از سیستم خود یک نسخه پشتیبان تهیه کرده و سپس اقدام به این عملیات نمایند.

۵ – در نگارش جدید در سیستم متمرکز منطقه ای امکان شروع سال و دوره جدید به سیستم اضافه شده است . مسئولین محترم مناطق لطفا پس از ورود به سیستم و بعد از عملیات بروزآوری پایگاه –سال تحصیلی ۹۴ – ۹۳ را توسط این بخش جدید برای سیستم خود ثبت نمایند . این کار باعث میشود تا گزارش آمار سوابق مقایسه ای با سیستم بکفا که در ابتدای ورود به سیستم نمایش داده می شود در پایگاه اطلاعاتی منطقه بعنوان آمار سال ۹۳ ثبت شود.

نکته :بعد از نصب نگارش حتما بخش بروزآوری پایگاه واقع دربخش تسهیلات را اجرا نماییدوتوجه نمایید یکبار قبل ازبروزآوری پایگاه ویکبار بعداز بروزآوری پایگاه از اطلاعات خود ذخیره سازی بگیرید.

دانلود نگارش جدید برنامه دانا متوسطه لینک ۱

دانلود نگارش جدید برنامه دانا متوسطه لینک ۲

درباره ی مديريت

همچنین ببینید

فرایند تطبیق سوابق تحصیلی به نظام آموزشی جدید

برای تطبیق سوابق تحصیلی از نظام های آموزشی قبلی به نظام آموزشی جدید ۶-۳-۳ باید ...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *